Pentru mulți dintre noi, părinții, e o adevărată luptă să îi putem convinge pe copii să mănânce legume. Asta o știu pentru că se aplică și la noi. Dar și studiile confirmă că, în cele mai multe familii de români, există o problemă la capitolul introducerea legumelor în alimentația copiilor. Este vorba despre studiile făcute de cei care, pentru a doua oară la rând, au editat Ghidul Școala Legumelor. Adică, înainte de a publica acest ghid, cei de la Maggi România au efectuat un studiu din care să afle care este relația copiilor cu legumele. Dar și care sunt problemele părinților atunci când vor să ofere copiilor legume și, mai ales, cum fac ei asta.
Studiul experiement a fost compus din două etape:
Prima etapă – Chestionar online. Acesta a fost realizat în perioada 28 aprilie – 4 mai 2016. La el au răspuns 174 de persoane. Părinți cu vârsta între 25-55 de ani, care au copii cu vârste între 3 și 12 ani, rezindenți în mediul urban, educație medie și superioară, utilizatori de internet.
A doua etapă – Un experiment cu 10 familii care întâmpinau problemele identificate în chestionarul online. Aceștia au tecut la o „probă practică”, în luna august 2016. Cele 10 familii (mama, tatăl și un copil cu vârsta între 3-12 ani) au gătit împreună un meniu ce a avut la bază legumele identificate în prima etapă.
După activitatea de gătit, fiecare familie a ținut un jurnal de alimentație timp de o săptămână. La finalul acesteia, au participat la un interviu detaliat cu Dr. psiholog Carmen Anghelescu. În timpul interviului, au discutat pe baza jurnalului. Iar părinții au primit recomandări de activități în care îi pot implica pe cei mici pentru a-i determina să consume mai des legume.
Experiența noastră cu legumele
La această etapă practică am participat și noi. Dar în afara studiului, trebuie să precizez. Nu am vrut să refuz invitația celor de la Maggi România din mai multe motive:
*În primul rând, pentru că mi s-a părut ocazia perfectă să mai încerc să o împrietenesc pe Alexia cu legumele.
*În al doilea rând, pentru că mi-a plăcut ideea de a găti în familie, alături de alte familii. A fost ca un campionat de gătit.
*Am vrut să văd cu ochii mei că mai sunt și alți părinți care trec prin aceleași ”chinuri” ca și noi și tot încearcă să își împrietenească odraslele cu legumele 😉
Am gătit ”caviar de vinete” și supă cremă de conopidă. Pentru cea din urmă am primit laude de la doamna chef, deși era prima oară când am gătit așa ceva. Dar, când a venit vorba de mâncat, tati a fost cel care s-a ”sacrificat”, eu am gustat, iar Alexia a strâmbat din nas…
Deh, noi suntem carnivori convinși. De altfel, sunt conștientă că acesta este și unul dintre motivele pentru care Alexia nu prea este prietenă cu legumele. Așa cum spune și studiul: copiii imită comportamentul alimentar al adulților din familie.
Dar, eu zic că imaginile spun mai mai bine decât o mie de cuvinte despre cum ne-am simțit și ne-am descurcat la ”Școala de gătit”:
Rezultatele studiului
Studiul experiment despre care vorbeam mai devreme a fost o cercetare cantitativă, realizată în două etape. Iată câteva dintre concluziile acestuia:
- Aproximativ 4 din 10 copii cu vârsta între 3 și 12 ani, din mediul urban, nu consumă legume zilnic. Cel puțin o dată pe zi.
- 45% dintre părinți întâmpină diferite probleme atunci când le oferă copiilor legume la masă. Printre problemele enumerate de părinți se numără dificultatea de a-i convinge pe cei mici să mănânce legume. Aceștia sunt nevoiți de multe ori să recurgă la ascunderea lor în mâncare astfel încât copilul să nu știe de ele.
- Un sfert dintre copiii cu vârsta între 3 și 12 ani, din mediul urban, nu au mâncat niciodată broccoli (27%), conopidă (21%). În timp ce 20% dintre respondenți au menționat spanacul, urzicile, ștevia, salata, loboda și sfecla.
- Toți copiii participanți la studiu au fost încântați să ia parte la activități de gătit. Au fost atenți și s-au implicat activ. La final, cei mici au fost mai dornici să mănânce preparatele la care și-au adus contribuția.
- Dintre cei 10 copii care au participat la activitatea de gătit, patru nu văzuseră niciodată cum arată un broccoli. Alți doi nu știau cum arată sfecla roșie.
O parte dintre părinții care au participat la activitatea de gătit, povestesc, pe scurt, despre experiența lor, .
Ghidul Școala Legumelor
Ca urmare a acestui studiu, MAGGI continuă inițiativa lansată anul trecut și aduce Ghidul Școala Legumelor. Acesta este un instrument care vine în sprijinul părinților cu trucuri și sfaturi care să îi ajute în lupta de a-i împrieteni pe copii cu legumele. Acesta are și o secțiune interactivă dedicată copiilor cu pagini de colorat, întrebări și răspunsuri.
Ghidul Școala Legumelor este disponibil gratuit și se poate descărca de .
Stilul de viață echilibrat se formează încă din copilărie?
“Obiceiurile alimentare sunt formate acasă, în familie. Una dintre formele de învățare este imitația, iar acest lucru a fost confirmat și de părinții care au luat parte la studiul experiment realizat. Practic adulții transmit celor mici obiceiurile lor. Dacă părinții consumă legume, copiii vor prelua acest obicei și își vor forma gustul pentru alimentele pe care le văd cel mai des în farfuriile acestora.
Ghidul Școala Legumelor îi invită pe părinți să îi lase pe copii să își pună în aplicare imaginația. Gătitul alături de cei mici este o metodă foarte bună de învățare și aceștia vor fi mai dornici să guste și mănânce preparatele la care au contribuit și ei ”, declară Dr. Camen Aghelescu, psiholog.
Joaca în bucătărie
Joaca este pentru copii o bucurie. Iar implicarea directă a copiilor în pregătirea mesei devine nu doar o joacă, ci și o metodă prin care copiii pot învăța lucruri noi. De la denumirea legumelor și importanța acestora, denumirea ustensilelor, până la dezvoltarea de caracteristici psihice care implică dezvoltarea încrederii de sine, modalități de a colabora cu alte persoane sau satisfacția de a termina o activitate realizată de ei.