Din 2017 tot bat pe la ușile instituțiilor statului și cer introducerea în programa școlară a Orelor de Siguranță. În programa școlară, subliniez, și nu ca niște ore sporadice, făcute doar în Săptămâna Altfel. Ci ore incluse în programa școlară, ore susținute NU de profesori, ci de specialiști, ore care să se facă în toate instituțiile de învățământ!
Din 2017 tot cer #oreDeSiguranțăÎnȘcoli, dar ore nu numai despre educația rutieră! Ci despre tot ce înseamnă siguranță: ore cu specialiști care să îi învețe pe copii tehnici de prim ajutor, despre siguranța pe internet, despre etnobotanice, droguri, alcool, siguranța pe stradă, în parc, sau când e copilul singur acasă. Informații adaptate vârstei elevilor despre cutremur, incendiu, inundații, despre ce au de făcut când găsesc pe cineva căzut pe stradă, despre ce au de făcut în diferite situații ce le pun siguranța în pericol, atât lor, cât și celor din jur.
Iar lucrurile încep să se miște în direcția dorită de mine. Mă bucur că Raed Arafat a spus și el că e nevoie de cursurile de prim ajutor în școli (încă mai aștept întâlnirea promisă, stimate domn!). Azi, am văzut un proiect de lege propus de unii parlamentari. Doar că aceștia cer numai ore de siguranță rutieră, ore pe care reprezentanții Poliției le fac, deja, într-adevăr, dar sporadic, după cum mi-au povestit. De altfel, reprezentanții Poliției au fost primii care m-au primit cu brațele deschise când le-am vorbit despre campania #OreDeSiguranțăÎnȘcoli.
Mă bucur că parlamentarii au făcut acest pas. Doar că, este posibil ca și ei să primească același răspuns de la doamna Ministul al Educației: aceste ore sunt incluse în programă și se fac ”săptămânal”. Am citat-o pe doamna Andronescu, nu am zis-o eu din capul meu. La solicitarea mea, domnia sa asta mi-a răspuns…
Am fost în audiență și la ISMB cu propunerea acestor ore de educație pe teme de siguranță. Răspunsul lor, pe scurt: vrem, dar nu se poate. Voi reveni cu o postare detaliată pe tema asta.
Până atunci, vreau să mă bucur de vestea bună: apariția unui proiect legislativ prin care se cere introducerea educației rutiere pentru elevi.
Pe scurt, mă bucur că nu sunt singura care strigă în gura mare că avem nevoie de aceste cursuri, căci, pe lângă copii, și noi, adulții, suntem beneficiarii acestor informații transmise la școală!
Iată ce prevede acest proiect legislativ prin care parlamentarii cer introducerea educației rutiere pentru elevi:
Lege pentru completarea art. 65 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011
Articol unic — dupa alin. (6′) al articolului 65 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou alineat, alin. (6′), cu urmatorul continut:
(61) Ministerul Educatiei Nationale, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne, elaboreaza o strategie privind educatia pentru preventia rutiera a elevilor pana la data de 31 decembrie 2020. Strategia va fi transpusa in planurile-cadru de invatamant incepand cu anul scolar 2021-2022.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
“Politia Romana trage un semnal puternic de alarma: copiii sunt victime in 1 din 3 accidente in care sunt implicati pietoni. Probabilitatea de deces in cazul in care impactul are loc la 0 viteza a vehiculului de 50 km/h este de 90% sau chiar mai mult.
Riscul de producere a unui accident in zona scolilor creste si este asociat si cauzei de neacordare prioritate copiilor angajati in traversarea drumului la trecerile pentru pietoni. In acest caz, sanctionarea soferilor si semnalizarea corespunzatoare a drumurilor publice nu sunt masuri sufieciente. Copiii trebuie sa fie educati in sensul preventiei unor astfel de accidente. In jumatate dintre accidentele rutiere sunt implicati pietoni”, este prezentat in expunerea de motive.
“Cursurile din programa scolara, activitatile din ‘Saptamana Altfel’ sunt insuficiente pentru a diminua numdarul victimelor accidentelor rutiere.
Indisciplina pietonilor, viteza excesiva a soferilor, infrastructura rutierad precara si neglijenta sunt responsabile pentru aproape jumatate din totalul accidentelor produse in Romania in ultimii ani.
Singura solutie care poate reduce numarul victimelor rutiere este educatie timpurie.
Astfel, prin prezenta initiativa legislativa propunem ca Ministerul Educatiei Nationale, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne, sa elaboreaze o strategie privind educatia pentru preventia rutiera a elevilor, in dezbatere cu toti factorii decizionali, pana la data de 31 decembrie 2020. Strategia trebuie sa fie transpusa in planurile-cadru de invatamant incepand cu anul scolar 2021-2022. Ideal ar fi ca elevii din invatamantul obligatoriu de stat, privat si confesional sa beneficeze de cel putin un curs de preventie rutiera o data la doua saptamani. Scoala va putea decide daca aceasta practica va fi extinsa prin curriculumul la decizia scolii, la propunerea consiliului profesoral”, mai este precizat in expunerea de motive a proiectului legislativ.
In prezent, elevii pot participa doar la actiuni de informare ale Politiei Rutiere, care se desfasoara, de regula, in Saptamana Altfel.
Introducerea educatiei rutiere in scoli se afla deocamdata la stadiul de proiect. Ramane de vazut daca acesta va primi vot pozitiv si daca Legea Educatiei Nationale se va modifica in acest sens.