”Este mult prea multă ură, prea multă înverșunare în spațiul public și nu mai e loc de știrile bune. Este de datoria noastră, a tuturor, să scoatem în față lucrurile bune. Ele există, dar trebuie să le vedem și să le scoatem la suprafață. Niciun act de generozitate nu e prea mic. Nu vă gândiți că sunteți prea mici. Nu trebuie să așteptați să deveniți celebri, să aveți bloguri cu milioane de cititori pentru a putea face o faptă bună. Orice gest, oricât de mic, contează”.
Nu am spus eu cele de mai sus (deși rezonez sută la sută cu ele), ci Alex Găvan, un om de nota 10+, un om care inspiră prin faptele sale, prin modul său de a fi.
”Este ușor să transmiți știri cu nenorociri. Cei mai mulți oameni sunt mai receptivi la ele. Dar, de ce nu facem un efort să transmitem lucrurile pozitive care se fac? Pentru că ele există. Să faci un rău este ușor. Dar să faci un bine, cât de mic? Cum ar fi să ne trezim în fiecare dimineață cu gândul de a face un bine?”.
Cuvintele acestea m-au pus pe gânduri și am ajuns la concluzia că ele reprezintă un mare adevăr. Autorul lor este un om pe care îl știu de pe vremea când se pregătea să devină major și făcea furori în lumea muzicală. Un om care, între timp, a lăsat muzica și a devenit ultramaratonist, sportiv, speaker, blogger. Este vorba despre Andrei Roșu.
Alături de marea canotoare Elisabeta Lipă, de oamenii de televiziune Cabral și Adela Popescu, Alex Găvan și Andrei Roșu s-au implicat într-o frumoasă campanie despre care vreau să vă vorbesc cu drag. Dar, până să vă spun despre aceasta, am să vă prezint câteva statistici (deloc onorante) de la care a pornit totul:
- România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește accesul populației la apă curentă în propria locuință (conform unui studiu Eurostat, 2017 & 2018);
- 32,5% din români sunt afectați de riscul de sărăcie sau de excluziune socială, potrivit datelor Eurostat. Media în UE este de 21.7%;
- 27 % din populația României locuiește într-o gospodărie care nu dispune de baie, duș sau toaletă cu apă curentă, față de o medie de 2% la nivelul UE;
- 99,8% din gospodăriile din România (conform recensământului Național din 2011) sunt conectate la rețeaua de energie electrică, față de cca 37,8% din gospodării care au acces la rețeaua publică de gaze.
Gândiți-vă că, în România anului 2019, încă mai există școli fără căldură, fără apă caldă, fără toalete în aceeași clădire în care se învață. Există și cămine de bătrâni, cămine de copii sau dispensare în care căldura și apa caldă sunt un vis frumos. În România, țară membră a Uniunii Europene!
În acest context, vine firesc întrebarea: de ce nu se face nimic pentru cei aflați în această situație? Iar eu vă spun: există cineva care s-a gândit că poate schimba situația asta. Nu, nu statul român. Ci o companie care se ghidează după următorul principiu: ”O afacere nu poate fi una de succes dacă nu dai și tu ceva înapoi comunității”. Cu alte cuvinte, într-o afacere nu este vorba doar despre cât de mare este profitul de pe urma vânzărilor, ci și despre cât de mult te implici în a crea starea de bine a comunității în care vrei să îți derulezi afacere.
Plecând de la nevoile comunității și de la dorința de a ajuta, s-a născut campania Ariston Comfort Challenge, prima campanie globală prin care grupul Ariston și-a propus să asigure confortul în locurile în care acesta pare imposibil de atins. La nivelul țării noastre, prin această campanie, Ariston Thermo România a donat, în ultimii doi ani, peste 1.000 de echipamente de încălzire a apei către 620 de instituții de învățământ, cămine de bătrâni și centre medicale din țară, oferind, astfel, acces la apă caldă pentru 112.000 de persoane.
E mult? E puțin?
Pentru o singură companie, eu zic că e mult. Pentru nevoile actuale ale românilor, pare puțin. Dar nu poate fi decât lăudabil gestul unei singure companii private care și-a asumat o misiune ce implică niște cheltuieli uriașe. Nu știu ce credeți voi, dar părerea mea este că fiecare cetățean al acestei țări are dreptul la un trai decent. Iar asta implică asigurarea accesului la apă, căldură, gaze, electricitate. Cine ar trebui să faciliteze acest acces? Cine ar trebui ca măcar în instituțiile publice să asigure aceste facilități? Mulți ar spune că Statul. Dar, până să le facă Statul, le fac companiile private și ONG-urile care au înțeles care sunt nevoile oamenior și care vor să dea o mână de ajutor.
În cadrul campaniei umanitare Ariston Comfort Challenge 2019, derulată împreună cu Crucea Roșie și Salvamont, Ariston a donat echipamente termice cu o valoare totală de piață de 340.000 de lei. Peste 640 de boilere donate de Ariston în acest an au fost distribuite în 26 județe, nivelul de necesitate fiind mai pronunțat în Călărași, Giurgiu, Mehedinți și Arad.
- De exemplu, în Călărași au fost identificate peste 30 de grădinițe și școli fără acces la apă, numărul de beneficiari după ce au fost montate 67 de boilere ridicându-se la peste 7.600 de persoane.
- În Giurgiu, 20 de școli și grădinițe din mediul rural nu aveau acces la apă caldă, iar prin montarea a 54 de boilere electrice, peste 4.300 de persoane se bucură acum de condiții mai bune.
Și, dacă am pomenit de Salvamont, ei bine, până în momentul în care am scris acest articol, 30 de centre și baze de salvare au fost dotate, în cadrul campaniei,cu centrale termice în condensare și boilere electrice de ultimă generație. Printre acestea se numără cele situate în Zărnești, Cota 2000 – Transfăgărășan, Târgu-Jiu, Lacul Roșu, Bran, Bușteni sau Padina.
Cum funcționează campania Ariston Comfort Challenge
Despre această campanie am aflat la o conferință de presă. Proiectul este în al doilea an de desfășurare și se bucură în continuare de sprijinul Crucii Roșii Române. În 2019, campaniei i s-a mai alăturat un nou partener: Asociația Națională a Salvatorilor Montani din România (Salvamont). Și un nou ambasador: canotoarea Elisabeta Lipă.
Am fost curioasă să aflu care este mecanismul campaniei: cum se află de ”cazurile” din teren, cum pot oamenii să ofere sau să ceară sprijinul (fie pentru ei, fie pentru situații pe care le cunosc). ”Partenerii noștri de la Crucea Roșie au toată baza de date cu situațiile în care este nevoie de sprijinul nostru. Toți cei care doresc sprijin, cei care doresc să își ofere sprijinul, le pot scrie celor de la Crucea Roșie”, mi-a explicat Cătălin Drăguleanu, Country Manager Ariston Thermo România. Iar detaliile despre campanie și despre cum puteți ajuta le găsiți aici, pe siteul celor de la Crucea Roșie.
Pe lângă donația o mie de boilere electrice oferită de Ariston, persoanele care vor să sprijine o pot face direct pe site-ul Crucii Roșii. Sumele strânse vor fi folosite pentru reabilitarea grupurilor sanitare ale instituțiilor care se află într-o avansată stare de degradare.
Și, dacă tot am început acest articol cu niște citate, vreau să îl închei în același mod:
„Pentru mulți copii din mediul rural mersul la școală este o adevărată provocare din cauza distanțelor mari de parcurs și a condițiilor precare din școli, foarte multe dintre instituțiile de învățământ din mediul rural neavând acces la apă caldă. Ne bucurăm că și în acest an am reușit, alături de Ariston, să aducem condiții minime de confort în sute de școli și, astfel, să le dăm acestor copii o șansă pentru un viitor mai bun”, a declarat Ioan Silviu Lefter, director general Crucea Roșie Română.
„Condițiile mai bune din centrele de salvare ne ajută să scurtăm timpii de reacție în intervenţiile de salvare, acțiuni care de cele mai multe ori au loc în situații meteo extreme. Datorită sprijinului Ariston, peste 700 de profesioniști și voluntari, care asigură patrularea preventivă și participă anual la misiuni de salvare, beneficiază de încălzire și apă caldă menajeră”, a declarat prof. Sabin Cornoiu, Președintele Asociației Naționale a Salvatorilor Montani din România.
Foarte interesant articolul si trist in acelasi timp… M-au cutremurat unele cifre. Partea buna e ca exista oameni care se gandesc la mai bine, de exemplu aceasta campanie. Nu suntem pierduti, asa ca hai sa facem gesturi mici dar importante!
Luiza, știi cum e: ”mic cu mic se face mare”. Întotdeauna aceste fapte merită mediatizate. Nu e o laudă, ci o sursă de inspirație, e puterea exemplului ce poate inspira alți și alți oameni să facă un bine, cât de mic.