Tot mai mulți ne plângem de sistemul învechit de Educație din România. Tot mai mulți ne dorim și… așteptăm o schimbare. Dar, până să vină acea schimbare de sus, de la factorii de decizie, în țara noastră există dascăli care au adus schimbarea în clasele lor. Au ieșit din linie și s-au adaptat vremurilor, cerințelor actuale, dezvoltării copiilor din ziua de astăzi.
Un astfel de dascăl este Mirela Tanc, singurul profesor din România premiat de Microsoft pentru metoda inedită de predare. Într-o eră în care copiii sunt mai atrași de jocurile pe calculator sau pe telefon, decât de școală, doamna profesoară de limba și literatura română a transformat această pasiune a copiilor într-un instrument de învățare. Într-o eră în care copiii nu mai au răbdare la școală, Mirela Tanc a știut cum să își facă generațiile de elevi să aștepte cu nerăbdare orele sale. Domnia sa a înțeles că ”elevii își pierd răbdarea în fața profesorilor care continuă să dicteze din manuale”. Așa că a găsit o metodă de predare prin care să îi atragă pe copii, astfel încât elevii să nu se mai plictisească la ore. Este, cu adevărat, un #ProfesorPentruViitor.
Ce a determinat-o să iasă din linie? Cum ar trebui să fie profesorul vremurilor noastre? Ce schimbări sunt necesare în sistemul românesc de învățământ? Sunt doar câteva dintre întrebările ce își vor găsi răspunsul în această a treia și ultima parte a interviului pe care l-am realizat în cadrul campaniei #ProfesorPentruViitor cu Mirela Tanc, profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială Oltea Doamna, din Oradea.
Ce v-a determinat să ieșiți din linie și să adoptați o metodă diferită de predare și nu cea clasică, practicată în multe școli românești?
Am conștientizat că TREBUIE făcut ceva. Acel ceva care le-a adus succesul elevilor mei a fost, pentru mine, tehnologia. Eu îmi învăț elevii altfel de mult timp. Eram doar ”profa care nu face română”, ci pierdea vremea cu ei, pentru că, dacă nu faci română în stilul ”dictat comentarii la literatură, pictat tabla frumos cu teorie la gramatică”, înseamnă că nu faci școală. Ei, când au apărut rezultatele atât la examene cât și în plan personal, de când elevii mei se disting profesional, sunt mai deschiși, mai adaptați acestor vremuri, mai updatați, am început să fiu luată în seamă. Nu de toată lumea, firește. Până la urmă e normal. Nu suntem toți la fel.
Ce rezolvă temele multe pentru acasă, notele, repetenția?
Teme pentru acasă trebuie. Daaaar, temele pot fi atractive pentru ei, sub formă de proiecte, de jocuri, de muncă în echipă. Referitor la repetenție, nu știu. Nu îmi amintesc să fi lăsat vreun elev repetent. Corigenți, da.
Cum poate câștiga omul de la catedră respectul elevilor săi?
Apropiindu-se de ei. Ascultându-i empatic. Observând ce le place și corelând cu programa școlară pasiunile lor.
Ce ar trebui schimbat în sistemul românesc de învățământ? Ce le-ați transmite celor care fac regulile la Ministerul Educației?
Să gândească global. Problema noastră este că gândim local și fără viziune. Dar, sunt optimistă…
Ce sfaturi aveți pentru ca schimbarea mult dorită din școli să se producă?
- să încercăm să schimbăm comportamente-prin traininguri
- să facem locul nostru mai frumos. Și lumea mai frumoasă
- să construim relații prin schimburi culturale virtuale/ reale
- să ne conectăm elevii cu oportunitățile, să le creăm oportunități prin care să crească
- să încercăm să fim modele
Aceste sfaturi vin din partea unui om care le-a pus și continuă să le pună în practică. Îmi puteți da, vă rog, câteva exemple…
În calitate de Let’s do it ambasador organizez campanii ample de curățenie în oraș.
Fac ca învățarea să fie mai ușoară pentru elevii mei prin jocuri. De exemplu, în prima zi de școală, le-am adus un joc digital Escape Room – de mult timp îmi doresc să creez astfel de jocuri, prin care elevii să treacă prin o serie de probe pentru a ieși dintr-un labirint! Astfel elevii mei au fost ”blocați” pentru 45 de minute în… cartea ”Minunea”.
Este o modalitate excelentă pentru revizuirea și consolidarea abilităților, promovarea construirii echipei, a învățării prin cooperare și a raționamentului deductiv. Ei au avut de rezolvat puzzle-uri, o hartă grafică, au primit indicii pentru a debloca următorul pas în înțelegerea lecturii, a preceptelor din carte, locația reperului Google Earth, descifrarea unei criptograme, a unui mesaj ascuns și vizionarea unui videoclip, toate bazate pe lectura cărții MINUNEA de RJ Palacio.
- Încerc să sensibilizez societatea prin postări media, articole,
- Încerc să schimb percepția/felul de gândi/ de a vedea noul
- Predau/promovez dezvoltarea abilităților prin workshopuri cu profesorii, prin conferințe: TEDx, NextGen, Building Education.
- Schimb mentalități: elevii mei au refuzat să lanseze baloane la absolvire stricând socotelile organizatorilor (m-am bucurat, dar și m-am îngrozit)
- Fac strângeri de fonduri pentru cauze globale: își donează banii de la ziua de naștere
- Sprijin campanii umanitare. De exemplu, sprijin financiar o fundație din Africa, a cărei activitate este să învețe familiile defavorizate să își poarte singure de grijă
- Răspund provocărilor United Nations de a crea campanii de conștientizare
De exemplu, #ActNow. Sunt convinsă că puțină lume știe că 10.000 de litri de apă sunt necesari pentru a face o singură pereche de blugi, cumpărând haine ecologice și donând ceea ce nu mai utilizați, puteți reduce impactul asupra mediului. Prin campania de socializare online și socială, ActNow educăm și încurajăm acțiunile individuale, în principal prin adaptarea tiparelor de consum. Schimbându-ne obiceiurile și rutinele și făcând alegeri care au efecte mai puțin dăunătoare asupra mediului, avem puterea de a ne confrunta cu provocările climatice.
Dezideratele campaniei sunt simple și ușor de aplicat de oricine:
- Dușuri mai scurte de 5 minute
- Folosirea bicicletei cât mai des în defavoarea mașinii
- Mâncăruri cu mai puțină carne
- Alegerea produselor de consum locale
- Reciclare, reumplere, reutilizare
- Stingerea luminilor, scoaterea din priză a aparatelor
- Nu folosi pungi de plastic! Adu-ți propriile pungi textile de acasă
Din seria interviurilor cu profesoara Mirela Tanc mai poți citi:
*** ”Elevii își pierd răbdarea în fața profesorilor care continuă să dicteze din manuale”
Foarte interesant. Exact de asemenea profesori avem nevoie in scoli. Nu doar pentru inovatie ci pentru abordarea proactiva mai ales. E pacat ca sunt inca foarte putini si sustinerea este probabil foarte putina de asemenea.
@Laura. Din fericire, numărul profesorilor care au schimbat stilul vechi de predare crește. Nu suficient de repede, dar este important că aceștia există și, mai ales, că au deschiderea aceasta spre schimbare. De când am început campania #ProfesorPentruViitor, am descoperit mulți astfel de profesori, care merită să fie ”scoși la lumină”, ca să inspire, ca să arate că se poate cu adevărat și la noi, nu doar cum vedem pe internet că se întâmplă în alțe țări. E un început, timid, dar e important că sunt dascăli care au făcut acest pas și care împart cu drag din cunoștințele lor. Ei sunt cei care aduc schimbarea atât de dorită.