Să fii părinte nu e chiar aşa uşor. Nu pentru cei care îşi asumă acest rol şi care vor ca odrasla lor să aibă o educaţie aleasă. Şi când spun aleasă, nu mă refer doar să-l trimită la cele mai bune şcoli, ori să-i plătească o armată de meditatori care să-l facă tobă de carte. Prin a-i asigura copilului o educaţie aleasă, eu înţeleg că, în primul rând, trebuie să mă educ eu ca părinte, să pot fi un exemplu pentru copilul meu. Să redevin copil, în caz că am uitat, să fiu puternic, atunci când situaţia o impune, să fiu conştient că orice gest al meu este memorat şi copiat de copil – de aceea se impune o ”reeducare” a mea, a adultului. Apoi, eu, ca părinte, atâta timp cât am o problemă cu mine şi cu cei din jurul meu, e clar că, involuntar, o transmit şi copilului. Nu pot cere copilului luna de pe cer, dacă eu nu sunt capabil, la rândul meu, să i-o ofer, nu? Atâta timp cât eu nu sunt în stare să mă iubesc, cum pot pretinde altora să mă iubească? Dacă eu nu am încredere în mine, cum pot cere altora să aibă încredere în mine? Din fericire, aceste probleme de self-esteem se pot rezolva. Mihaela, o mămică dragă mie pentru că e foarte curajoasă şi pentru că mi-a demonstrat în repetate rânduri că este o persoană care are încredere în sine, şi-a propus să-şi dea întâlnire cu toţi cei care doresc să devină stăpâni pe sine. Toate astea în cadrul unui grup de dezvoltare personală, la care vor participa şi pshilologi. La întâlnirile acestui grup pot participa nu doar părinţii, ci orice persoană care doreşte o schimbare în bine în viaţa sa, care doreşte să devină mai puternică, mai încrezătoare în sine. Ca să vă lămuriţi mai pe larg despre ce e vorba, iată mai jos invitaţia pe care mi-a trimis-o Mihaela:
Copilul din oglindă sau cum să fii un adult puternic
– grup de dezvoltare personală –
De-a lungul vieţii, fiinţa umană se dezvoltă şi se schimbă, parcurgand şase etape: trei etape de la concepere până la finele adolescenţei, şi trei de la finele adolescenţei până la vârsta adultă târzie. Cele din urmă oglindesc în mod fidel parcursul primelor etape, iar fiecare pereche descrie unul dintre cele trei cadre de viaţă – solitar, cuplu, social.
O conditie necesara pentru parcurgerea optimă a acestor etape, şi devenirea noastră ca adulţi securizaţi este satisfacerea nevoilor neuro-biologice si psiho-sociale specifice.
Nevoia de ataşament este primordială pentru creşterea şi dezvoltarea armonioasă a copilului şi principalul factor în îndeplinirea celorlalte nevoi. Fiecare dintre noi dezvoltam un anumit „model de atasament”. Nevoia de atasament este permanentă în copilărie şi este cea mai importantă în primii trei ani de viaţă. În această etapă, în relaţie cu cei care ne îngrijesc, se conturează modelul de atașament al fiecăruia dintre noi.
Prin satisfacerea acestei nevoi, copilul îşi dezvoltă abilitatea de a reacţiona şi răspunde la dragostea ce i se oferă. Specificul relaţiilor pe care o persoană adultă le stabileşte cu colegii, cu prietenii şi cu propria familie depinde de măsura în care va fi satisfacută această nevoie în copilărie. Dacă ataşamentul a fost unul securizant, suntem acum adulţi siguri, puternici, capabili să construim relații confortabile și echitabile cu cei din jur. Cei care nu au beneficiat de un ataşament pozitiv, se regăsesc la vârstă adultă neavând încredere în sine şi nici în ceilalţi, evitând intimitatea şi apropierea şi indiferent de ceea ce viaţa le oferă, simţindu-se singuri şi neîmpliniţi. Aceştia, chiar în încercarea raţională şi perseverentă de a crea relații se lovesc de tot felul de piedici care, în final, îi pot face să eşueze.
Vestea bună este că există solutii pentru toate aceste probleme. Pentru a afla care este soluţia la dificultăţile de relaţionare cu copilul, cu partenerul, cu şeful ori cu colegii, vă propunem un grup ce are ca scop armonizarea acestor relații și unde veţi avea oportunitatea, pe parcursul celor 4 întâlniri:
– Să conştientizaţi modul în care vă percepeţi şi modul în care relaţionaţi cu voi înşivă dar şi cu ceilalţi;
– Să intraţi în contact cu propriile emoţii şi să învăţaţi să le recunoaşteţi și să le gestionați;
– Să vă menţineţi propria stabilitate fizică şi emoţională;
– Să vă dezvoltaţi echilibrul corporal, încrederea şi respectul de sine;
– Să vă dezvoltaţi încrederea în ceilalţi;
– Să depistaţi şi să amelioraţi dificultăţile de relaţionare cu ceilalţi.
Atelier I: Copilul cu corp de adult
Cum vedeam lumea când eram copil? Conștientizând felul în care eu mă raportez la lume voi avea o înţelegere mai bună asupra relațiilor pe care le am cu ceilalți.
Teme abordate:
Cele şase etape de evoluţie
Interconectarea celor şase etape şi identificarea problematicilor personale.
Propunerea soluţiilor de ameliorare
Atelier II: Corpul – grilă de lectură
Expresia corporală. Primele trei etape de dezvoltare se remarcă printr-o permanentă şi spectaculoasă schimbare corporală. Achiziţiile psihice şi emoţionale din aceste etape îşi găsesc corespondent în corporalitate şi în acelaşi timp evenimentele ce marchează existenţa, vor lăsa o amprentă la nivel corporal.
Teme abordate:
Rolul şi importanţa terapiilor corporale în lucrul cu sine şi implicit în cunoaşterea de sine.
Atelier III: Logica emoţiilor
Teme abordate:
Cele 5 emoţii de bază, cum apar, ce reacţii determină, cum le recunoaştem, soluţii pentru a le gestiona
Atelier IV: Fizic apropiat şi emoţional deschis – a fi deschis emoţional şi fizic apropiat este esenţial pentru fericirea şi sănătatea noastră fizică şi psihică.
Teme abordate:
Deschiderea emoţională şi proximitatea fizică.
Cui ne adresam: adulţilor interesaţi de armonizarea şi ameliorarea relaţiilor pe care le stabilesc cu toţi cei din jur, fie ei copii, partener, colegi, şefi.
Locatia: Bucuresti (zona centrală, adresa va fi comunicată în momentul formării grupului)
Participanti: 8-10
Frecventa: la două săptămâni
Durata: 3 ore
Costul: 70 lei / atelier
250 lei / modul (4 ateliere)
Detalii si inscrieri: Grupul va începe în săptămâna 4 – 10 martie, în funcţie de ocuparea locurilor şi de preferinţa participanţilor pentru o anume zi/interval orar.
Grupul este deschis în toate etapele către orice persoană interesată; Pentru atingerea potențialului maxim de dezvoltare a relațiilor recomandăm participarea la toate cele 4 ateliere.
Pentru buna organizare a atelierelor vă rugăm să vă rezervați din timp (preferabil până pe 1 martie) unul din cele 8-10 locuri disponibile.
Date de contact:
Psiholog Clinician Iuliana Condrea – tel. 0741.022.920
Psiholog Mihaela Vasilescu – tel. 0755.058.085