Step by Step, metoda alternativă de educaţie *** Interviu

Serialul interviuri cu oameni care fac lucruri deosebite pentru copii continuă. Și, că tot e perioada înscrierilor la grădinițele de stat, m-am gândit să-i dau cuvântul doamnei Cristiana Boca, directoarea grădiniței particulare Bambi, care funcționează după metoda ”Step by Step”. Am vizitat acum ceva timp această grădi și am rămas plăcut impresionată de ce am văzut acolo. Grădiniţa Bambi a fost deschisă în anul 2000, de Asociaţia Centrul pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională Step by Step. În cei 13 ani de existență, această asociație a implementat  metoda ”step by step” și în câteva instituții de stat. Lista lor o voi publica de cum voi intra în posesia ei. Informații detaliate despre această  medtodă și despre această grădi, găsiți aici. Alice Năstase, mulţumesc pentru poze.

Fără alte comentarii, iată interviul cu doamna Cristiana Boca.

Ce este metoda Step by Step?

Step by Step este o metodă alternativă de educaţie a copiilor de la naştere până la 18 ani, bazată pe datele psihologiei ştiinţifice a dezvoltării copilului. Metoda s-a consolidat şi verificat în peste 30 de ani de aplicare şi funcţionează în peste 26 de ţări. În România, programul Step by Step a debutat în 1994, în grădiniţe, iar din 1995 în şcolile primare. În acest moment Step by Step este cea mai răspândită alternativă, o întâlnim în 40 de judete, 11000 elevi învăţând prin aceasta metodologie.
Alternativa este răspândită atât în învăţământul de stat, dar şi în cel particular. Grădiniţa Bambi este o gradiniţă particulară.

Metoda step by step este aplicată doar în sistemul privat?
Metodologia Step by Step a fost aplicată la început numai în sistemul de stat, în grădiniţe şi şcoli publice, în baza unui protocol cu Ministerul Educaţiei. Metodologia Step by Step se aplică şi în Grădiniţa Bambi şi Şcoala Gimnazială Step by Step – singurele instituţii particulare care functioneaza pe baza metodologiei.

Un grup de mame în vizită la Grădiniţa Bambi

Ce clase acoperă acest sistem?
Grupe antepreşcolare, preşcolare şi clasele primare, de la clasa pregatitoare până la clasa a IV-a.

Un copil care a fost în step by step se poate adapta într-o clasă obişnuită, cu predare tradiţională?
Experienţa ne arată că da. Capacitatea de adaptare dobândită în cadrul unei clase Step by Step îl va ajuta pe copil să depăşească şi rigorile învăţământului tradiţional. Cât priveşte asimilările de cunoştinţe teoretice, ele sunt similare cu cele din şcoala tradiţională.

Un copil dintr-o clasa step by step învaţă altceva decât într-una obişnuită?
Programa şcolară (curriculum şcolar) pentru ciclul elementar (clasa pregatitoare – clasa a IV- a) este aceeaşi cu cea din învăţământul tradiţional. Aceasta înseamnă că deprinderile şi cunostinţele programate a fi asimilate pe parcursul acestor 5 ani sunt aceleaşi, ca şi pentru învăţământul tradiţional (deprinderi de limbă şi limbaj, scrisul, cititul, deprinderi de măsurare, cele 4 operaţii aritmetice, deprinderi artistice de desen, pictură, modelaj, muzică, cunoştinţe despre natură, dezvoltare fizică, educaţie moral-civică). Deprinderi opţionale, precum limbi străine se învaţă în funcţie de posibilităţile şcolii sau ale părinţilor. Diferenţa constă în metoda de formare a acestora care derivă din principiile Step by Step.

Ora de pictură

Cărţile după care învaţă copiii dintr-o clasă step by step sunt diferite de cele din clasele cu metoda tradiţională de predare?
Clasele Step by Step folosesc manuale alternative la decizia şcolii în care se organizează clasa şi auxiliare didactice stabilite de echipele de educatoare/învăţătoare.

Cum se face evaluarea copilului?
La Step by Step nu se pun note şi nici calificative în învăţământul primar. Iata câteva modalităţi de evaluare folosite:
a.-Copilul îşi prezintă, de pe scaunul autorului, rezolvările sarcinilor la fiecare centru de activitate, precum şi orice rezultat al activitaţii sale extraşcolare (la întâlnirea de dimineaţă). Completările, întrebările, înţelesurile celorlalţi şi întrebările conducătoare ale învăţătorului îl vor face să-şi înteleagă corectitudinea sau incorectitudinea demersului, fără să fie notat, clasificat.
 b.-Lucrările cu rezolvările sarcinilor, ale tuturor copiilor sunt expuse în clasă. Există – fără a fi stigmatizantă – posibilitatea de comparare cu ceilalţi, de reflexie, de înţelegere şi de corectare a demersurilor mentale neadecvate sau slab conturate.
 c.- Învăţătorii au un caiet de evaluare, în care demersurile de progres pe fiecare proces de cunoaştere sunt înregistrate descriptiv, la câteva zile de observare a fiecărui copil . A observa că un copil face operaţii de adunare cu două cifre (trecere peste zece) în mod constant şi bine la o anume dată, este oricum o evaluare mai consistentă, are o semnificaţie clară, decât o nota de 4, 7, sau 10, ori un calificativ cu litere, golit de semnificaţii de conţinut.
Părinţii au astfel posibilitatea de a evalua copiii în mai multe moduri: participând la clasă şi constatând eficienţa în rezolvarea sarcinilor de un anume tip, răsfoind portofoliul personal al copilului – unde găseşte evoluţia în timp a rezultatelor sarcinilor copilului, sau urmărind caietul de evaluare al învăţătorilor. În plus o discuţie deschisă despre progrese şi dificultăţi, despre unde se poate insista acasă şi cum se poate face aceasta, astfel încât să nu ducă la confuzii în mintea şi sufletul copilului este de recomandat.

Ora de engleză

Cum arată o zi în clasa step by step?
Învăţământul primar:
Dimineaţa copiii sosesc la şcoală. Unul dintre învăţători îi primeşte, copiii îşi pregătesc ţinuta confortabilă. Să nu vă surprindă că adesea copiii stau pe jos în spaţiul comun, în cerc.
Programul propriu zis începe cu ÎNTÂLNIREA DE DIMINEAŢĂ care porneşte cu prezentarea AGENDEI ZILEI. Ea reprezintă planificarea activitaţilor zilei de azi. Au loc întrebări şi precizări până când se constată că planul de activităţi a fost însuşit şi acceptat. Un alt moment este calendarul zilei de azi. Precizarea zilei, a datei, a evenimentelor sociale şi personale legate de ziua de azi, inclusiv aspectul vremii, comentariile şi întrebările.
Urmează apoi MESAJUL ZILEI – un mesaj conceput de învăţător pentru a introduce cunostinţele sau deprinderile noi de  achiziţionat şi de prelucrat pe Centre de activităţi. Mesajul dă prilejul de introducere – de dorit interactiv – a noţiunilor noi şi reamintirea celor anterioare necesare introducerii celor noi, prin dirijarea întrebărilor şi abilităţilor copiilor.
Un alt moment important este acela al NOUTĂŢILOR. Copiii se înscriu, îndeobşte prin scrierea numelor lor pe şevaletul de prezentare, pentru a comunica celorlalţi noutăţile sau experienţele personale deosebite. (De la ce i s-a întâmplat ieri, la ce a visat, ori ce a citit nou, ce experienţe de cunoaştere ori emoţionale a avut, orice este posibil). Noutăţile sunt comunicate celorlalţi din “Scaunul Autorului”, unde copilul va fi valorizat, dar va avea şi responsabilitatea comunicării, întrucât urmează întrebările şi comentariile colegilor.
Când aceste lucruri au fost valorificate se trece la lucrul pe CENTRE DE ACTIVITATE. Pe masa fiecărui centru sunt scrise activităţile tematice specifice. După alegerea centrelor de activitate, preferenţial, dar şi prin implinirea unor reguli usor de înţeles şi de respectat, copiii işi citesc activităţile de urmat. Fiecare centru are pregatite pe masă sarcinile, specifice pentru scriere, citire, ştiinţe, arte, construcţii sau matematică. Sarcinile de lucru sunt progresive, astfel încât să permită tuturor să le poata rezolva în ritmul şi la nivelul său. Când învăţătorii s-au convins că sarcinile au fost înţelese de către toţi copiii, ei devin colaboratori ai demersurilor de cunoaştere ale fiecaruia. Dupa un timp, necesar celor mai mulţi să împlineasca o parte din sarcini (să-şi exerseze abilitaţile specifice) se face o evaluare. Fiecare grup – şi fiecare individ – prezintă în faţa celorlalţi rezolvarea sarcinilor la centrul respectiv. Este un moment al EVALUĂRII – la care iau parte colegii, cu întrebări, sugestii, etc. dar şi învăţătorul. Lucrările care s-au efectuat sunt afişate în clasă; câteva zile ele reprezintă prilej de comparaţie şi oglindire a demersurilor mintale, a deprinderilor şi dexterităţilor achiziţionate la acel moment.
Ulterior ele trec în PORTOFOLIUL  fiecărui copil, care se păstrează în clasă şi este la îndemâna copilului sau părintelui. La un moment dat, dupa câteva rotaţii şi evaluări, se ia masa de prânz, dupa care continuă lucrul pe centre de activitate. Activitaţile tematice sunt legate de lumea înconjuratoare şi pe cât posibil integrate.
Centrele de activitate sunt folosite adecvat pentru a susţine interesul pentru rezolvarea unor activităţi specifice (scriere, citire, înţelegerea stiinţifică, exprimarea prin mijloace artistice, etc.) şi pentru dobândirea ori consolidarea de abilităţi specifice.
Datorită activităţii pe centre, colaborării şi nevoii de comunicare, în clasa Step by Step nu este şi nici nu se cere o linişte “să se auda musca”.  Este un zumzăit uşor, un zgomot de activitate continuu.

Cât de uşor sau de greu a fost să implementaţi acest sistem şi în grădiniţele şi şcolile de stat?
Metodologia Step by Step este una care cere dăruire din partea cadrelor didactice. A lucra în grupuri mici, a individualiza procesul de predare- învatare pentru a veni în întâmpinarea ritmului, intereselor, abilităţilor copiilor, este o provocare zilnică şi un proces care cere pregătire, creativitate, interes din partea cadrelor didactice. Nu este întotdeauna uşor, acolo unde grădiniţele şi şcolile au cadre didactice inimoase, motivate, interesate de bunăstarea copiilor, acolo metodologia Step by Step este bine implementată.

Nu toate familiile au venituri suficiente cât să-şi permită să-şi înscrie copilul/copiii la o grădiniţă privată cu predare step by step. Aveţi în vedere să acceptaţi şi câteva ”cazuri sociale” în grădiniţă?
In gradinita noastra sunt copii cu nevoi speciale insotiti de terapeuti (personal de sprijin), iar aceste familii beneficiaza de reduceri pentru a putea sustine atat terapia copilului, cat si prezenta lui intr-o gradinita incluziva ca a noastra.

 

Dă un share:

7 Comments

  1. Mamici, o gradi de stat cu sistem step by step in sector 5 cunoasteti? Am un baietel de 5 ani care a fost la 2 gradi private ( de renume) si nu am fost deloc multumita de abordarea educatoarelor. Avem nevoie de acesta metoda de educare, step by step. Imi puteti recomanda ceva? Va multumesc!

  2. Buna, Felicia
    La Step by Step – Sc Gen 36 mie mi-a placut. Eu am asistat la lectii in clasa si a fost totul ok. Fetita mea s-a adaptat foarte bine la traditional cand a trecut in clasa a V-a. Programa este aceeasi ca la traditional, singurul lucru diferit este ca se lucreaza relaxat, nu se sta in banci decat atunci cand scriu sau mananca. Am fost in excursii, am participat la concursuri.
    Trebuie sa vb la scoala daca mai sunt locuri, deoarece eu mi-am inscris fetita atunci inca din luna februarie. Daca mai intarziam cateva zile nu mai gaseam loc. Noi am fost la dna invatatoare Violeta Diaconu, mai este si dna invatatoare Bucinschi Mihaela.
    Plata era 100 lei/luna in care erau incluse rechizitele, materialele de curatenie, apa plata. Cine doreste catering, se plateste separat.
    Daca mai doresti si alte informatii, intreaba-ma.
    Bafta!

  3. Buna ziua,am un baietel de 7 ani( in iunie 2015 ii va implini) si doresc sa stiu cum se achita scoala step by step la scoala 36,pt ca ma gandesc sa-l inscriu in clasa 1 din septembrie. El termina acum grupa pregatitoare la invatamant traditional si nu sunt deloc multumita de rezultate si ma ia groaza sa stiu ca v-a continua in acelasi stil si in urmatorii 4 ani. Imi puteti da cateva informatii despre ce a facut fetita d-voastra in cei 4 ani la scoala 36? Multumesc

  4. Ca de la mama la mama imi puteti sugera o invatatoare foarte buna la clasa I-a? nu cunosc pe nimeni acolo..as aprecia un feedback..multumesc

  5. Fetita mea a fost la STEP BY STEP, clasele I-IV, la Scoala Generala nr.36 Ionel Teodoreanu si am fost foarte multumita de predare. Fetita mea s-a adaptat excelent in clasa a V-a la traditional. Nu a avut nici un impediment in a face acest lucru.
    Eu am participat activ in clasa, deoarece la acest program interactiunea parinte-scoala este foarte importanta.
    Pacat ca nu avem acest program si in continuare la clasele V-VIII.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll Up
%d bloggers like this: