Revin cu episodul numărul trei, și ultimul, al mini-serialului despre dietă, kilograme, mâncare sănătoasă. Primul episod îl găsiți aici, iar pe cel de-al doilea, aici.

Azi vorbim despre cum îți schimbi alimentația. A adulților, a copilului. Aici, recunosc, avem și noi o problemă: copilul nu mănâncă legume.

Răspunsurile vin tot de la ambasadorul în România al programului Food Revolution, creat de Jamie Oliver. Florina Badea, blogger, Health Coach certificat internațional, educator, trainer, consultant comunicare.

 

 Programul nu-mi permite să mănânc la anumite ore. Eu mănânc pe apucate

Din păcate, magie nu există. E nevoie să începem cu unele lucruri. Și organizarea unui program de mese și gustări este primul pas, cum ziceam. Pentru a aduce corpul și creierul într-un echilibru. Program nu înseamnă neapărat mâncat la oră fixă, înseamnă niște repere.

Micul dejun în intervalul 7-9, prânzul 13-15, cina 18-20, să zicem. Dar este relativ, depinde de fiecare și de programul lui, dar să nu sărim peste mese. Mai mult, nu e nevoie să ne propunem să ne așezăm la masă mereu, pentru că e nerealist.

Un program prelungit de lucru poate însemna o cină în mașină sau pe drumul către casă. Asta ca să evităm sa ne așezăm la masă după ora 21-22. Micul dejun poate fi luat la pachet, nu timp de 1 oră așezat la masă. Ideea este să mâncăm, nu să mâncăm pe apucate, pe grabă. Creierul nostru percepe ca fiind satisfăcător un aliment pe care l-am servit în perioada în care ne este foarte foame. Daca noi mâncăm atunci doar cartofi prăjiți, acesta va fi alimentul cel mai dorit de creier ulterior.

Pachețelul de mâncare devenise într-o vreme desuet. Cred că este momentul să revenim la el. Este mai sigur și oricum mult mai bun decât nimic, ca apoi să mâncăm seara pe apucate.

Nu pot să-mi schimb regimul alimentar cât timp partenerul mănâncă fripturi și cartofi prăjiți în nasul meu

Din experiență, partenerii sunt cel mai greu de convins. J În orice caz, puțini bărbați nu apreciază carnea, e clar. Iar friptura este ok, atâta timp cât e preparată corect. Iar unui om care mănâncă așa, nu îi poți spune să mănânce altfel. Doar să îl atragi ușor alături de tine.

În primă fază, poți face un pact cu el, să nu mai mănânce acasă cartofi prăjiți. Apoi, dacă preiei controlul în bucătărie, să ”purifici” frigiderul și cămară, așa încât să nu mai fie la îndemână tentații. Vă ajută pe amândoi.

După care, poate reușești să îl convingi să gătiți împreună. Stai de vorbă cu el, spune-i cât de important este pentru tine momentul prin care treci, nu e doar o toană. Și că ai nevoie de ajutor din partea lui, de susținerea lui.

Nu avea pretenția să te urmeze, dar măcar să nu te mai persifleze și saboteze.

Copilul meu nu vrea deloc, dar deloc legume. E setat doar pe anumite mâncăruri

Este exact mesajul pe care mi-l transmite fiecare părinte cu care vorbesc: ”Florina, ce să fac, copiii mei nu mănâncă nici legume și nici fructe?”.

Răspund la această întrebare cu o altă întrebare, chiar dacă poate părea dur: ”Dar voi mâncați?”

Foto: pixabay

Foto: pixabay

În 90% din cazuri, nici părinții nu mănâncă. Dacă voi mâncați după paravan dulciuri și aveți pretenția de la ei să nu mănânce, să mănânce sănătos, doar nu vă închipuiți că o vor face. Cei mici ne urmează pe noi, modelul nostru. Au ajuns să prefere anumite alimente, pentru că așa au deprins în casă. Copiii noștri nu au condus mașina până la supermarket, nu au ales de pe raft, nu au plătit și nu au adus acasă, în frigider, alimentele. NOI am făcut toate acestea pentru ei. Dar nu vă îngrijorați, niciodată nu este prea târziu.

Cu răbdare, obiceiurile se pot schimba. Doar să vreți să vă schimbați și voi, părinții, aceste obiceiuri! În echipă este mult mai ușor!

Schimbați paradigma în care vă aflați și după care gătiți și mâncați! Construiți felurile de mâncare în jurul legumelor, nu în jurul cărnii, cum este la români tradiția. La început, toți se vor strâmba, le vor da la o parte, apoi vor gusta. Apoi vor mânca nițel și, după o perioadă, le vor mânca fără probleme. Doar să fiți voi suficienți de insistenți și hotărați!

Un alt motiv pentru care copiii nu mănâncă legume este acela că le sunt oferite ori prea terci ori prea simple, fără gust.

Dacă aduceți gust legumelor, acestea vor deveni vedetele casei. Gustul se aduce prin dressing-uri de casă și prin combinații de genul deep-in (humus, pasta guacamole).

Am scris aici despre copiii mofturoși și cum putem gestiona situațiile acestea la masă.

Am încercat atâtea diete, dar sunt prea stricte și, psihic, nu accept abstinența sau  interzicerea

Este normal, o dietă dură, strictă și restrictivă este greu de urmat. Sau poate, cu furie și frustrare, o ținem pentru o perioadă scurtă de timp. Dar nu ajută și, mai mult, ne induce ideea că nu se poate mânca și altfel, că e greu și fără folos. După care ne adâncim în starea de dinainte și ne îngrășăm și mai tare.

Spuneți nu dietelor, dacă nu sunt recomandate de medic, ca parte a unui plan de tratare a unei afecțiuni. Alegeți un stil de viață, în care orice obicei nou să fie integrat în viața de zi cu zi, pe termen lung. Fiți vigilenți la tot ceea ce vi se oferă! Nu stați nemâncați, nu trebuie să vă fie foame non stop, dar nici să vă simțiți stomacul plin.

Singurul stomac plin admis la un om sănătos este cel de legume. Legumele pot fi mâncate în orice cantități, umplu stomacul si senzația de sațietate se păstrează.

La final, un îndemn pentru toată lumea: înainte de a începe orice schimbare majoră, precum o dietă, mergeți și vorbiți cu medicul vostru!

E important să vă știe istoricul medical, să vă urmărească pe acest parcurs evoluția. Sunt oameni care au ajuns la spital după experiențe nemonitorizate de către medic și au suportat apoi dezechilibre multe pe termen lung. Nu riscați!

Florina BADEA
Ambasador în România al programului Food Revolution, creat de Jamie Oliver, Health Coach certificat internațional, educator, trainer, consultant comunicare.
Blogger @ www.florinabadea.ro – blog de viață sănătoasă

 

Leave Your Reply